Hoe educatie over pre- en perinatale psychologie trauma's kan oproepen waarvan mensen zich niet bewust zijn.
Trauma, is het resultaat van overweldigende stress die het vermogen van een persoon om ermee om te gaan te boven gaat, waardoor het voor hen een uitdaging wordt om te functioneren in hun dagelijks leven. Deze ervaring kan ertoe leiden dat iemand emotionele, psychologische en/of lichamelijke symptomen ontwikkelt, die nog lang na de traumatische gebeurtenis kunnen voortduren. Trauma wordt niet alleen gedefinieerd door de gebeurtenis zelf, maar eerder door de reactie van het individu erop, het gebrek aan steun tijdens en na de gebeurtenis, en hoe goed ze de ervaring kunnen verwerken en ervan kunnen genezen. (Maté, 2022)
Een traumatrigger, verwijst naar elke stimulus die ervoor zorgt dat een individu een traumatische gebeurtenis uit het verleden opnieuw beleeft of eraan herinnerd wordt. Deze triggers kunnen extern zijn, zoals specifieke plaatsen, geluiden of geuren, of intern, zoals gedachten of emoties. Wanneer een persoon een trigger ervaart, kan hij intense emotionele reacties ervaren, waaronder angst, bezorgdheid of paniek, wat zijn dagelijks functioneren en welzijn kan verstoren. (Raja, 2012)
Het is dus niet verrassend dat informatie en educatie over pre- en perinatale thema’s ook trauma's kan uitlokken. De prenatale en perinatale psychologie bespreekt vroege ervaringen die een traumatische inprenting in het lichaam kunnen hebben, zelfs als de ervaringen niet kunnen worden herinnerd.
Triggering van onbewuste trauma's
Volgens Kate White en Sandra Bardsley in "Ethical Considerations in Pre-and Perinatal Psychology Education," kan educatie over pre- en perinatale psychologie, trauma's teweegbrengen waar mensen zich niet bewust van zijn. Dit komt omdat de pre- en perinatale psychologie zich bezighoudt met de ervaringen en emoties rondom conceptie, zwangerschap, geboorte en de vroege kinderjaren.
Door een omgeving van samenwerking en wederzijds respect te bevorderen, kunnen we collectief werken aan een beter begrip van de behoeften van zowel ouders als baby's.
Als mensen zich tijdens info- of therapiesessies verdiepen in hun prenatale en perinatale ervaringen, is het mogelijk dat onbedoeld onopgeloste trauma's of verontrustende herinneringen die zijn onderdrukt, worden opgeroepen. Deze herinneringen kunnen heftige emotionele reacties oproepen, die leiden tot gevoelens van kwetsbaarheid, angst, verdriet of boosheid. Daarnaast kunnen deelnemers fysieke sensaties ervaren die gerelateerd zijn aan trauma's uit het verleden.
Het is essentieel dat informatieverstrekkers, eerstelijnshulpverleners en therapeuten die werkzaam zijn in de pre- en perinatale psychologie zich bewust zijn van deze mogelijke triggers en de kennis en vaardigheden hebben om mensen op een veilige manier door deze emotionele ervaringen heen te helpen. (White & Bardsley, )
Voorbeelden van mogelijke triggers
Potentiële triggers van trauma zoals beschreven in "The ethics of caring: Finding professional right relationship with clients" door Kylea Taylor kunnen zijn:
gemene of sarcastische humor,
en verheven, boos klinkende stem,
plotselinge harde geluiden,
het tegenkomen van autoritaire figuren,
geuren die aanwezig waren tijdens een traumatische gebeurtenis,
plaatsen of situaties die lijken op de traumatische ervaring,
het kijken naar een gewelddadige film of tv-programma,
het horen van bedreigende of denigrerende uitspraken,
aanraking of fysieke nabijheid die invasief aanvoelde tijdens een traumatische ervaring
afwijzing door iemand in een vertrouwens- of gezagspositie. (Taylor, 2017)
Door een omgeving van samenwerking en wederzijds respect te bevorderen, kunnen we collectief werken aan een beter begrip van de behoeften van zowel ouders als baby's. Samen kunnen we een belangrijk verschil maken. Samen kunnen we een significant verschil maken in het leven van gezinnen en een blijvende verandering teweegbrengen op het gebied van pre- en perinatale educatie.
Liefs,
Leaf
Referencies
Maté, G. (2022). The Myth of Normal. Random House UK Ltd.
Raja, S. (2012). Overcoming Trauma and PTSD. New Harbinger Publications, Inc.
White, K. & Bardsley, S. (2014) Ethical Considerations in Pre-and Perinatal Psychology Education. Association for Pre-and Perinatal Psychology and Health.
Taylor, K. (2017). The ethics of caring. Finding professional right relationship with clients. Hanford Mead Pub.
Commentaires